Kontakt

Adresse
Aller Media A/S
Havneholmen 33
1561 København V

Tlf: 72 34 20 00

  • Home
  • Community
  • Det ægte community – tre tommelfingerregler fra Huffington Post-guruen
Search

Det ægte community – tre tommelfingerregler fra Huffington Post-guruen

Hvordan bygger man communities, der giver ægte engagement hos brugerne og kunderne? I en verden af fake news og maskinfremstillede likes skal annoncørerne  lære at se forskel på kvantitet og kvalitet. Det er Huffington Post’s erfaringer med deres deltagerdrevne site.

Tidligere på året havde Datagraf Communications besøg af community-eksperten Tim McDonald ved konferencen ‘Medier og fællesskaber’  (download alle præsentationer fra konferencen her.) Det påfaldende ved ham var, hvor lidt han talte om teknik og kommunikationshåndværk. Tim fortalte om filosofien bag et community og brugte sit krudt på tre kulturelle tommelfingerregler. Det kan vi som annoncører også lære en del af, for hvis et community lover brugerdeltagelse og masseeksponering uden at have fat i Tims tommelfingerregler, så er det sandsynligvis for godt til at være sandt. I en verden hvor klik kan købes for fem flade ører, skal annoncører koble den kritiske sans på. Her er Huffington-guruens tre tommelfingerregler:

1. Find et fælles formål

Kernen i ethvert community er et klart, tydeligt og fælles formål. Community bygger på, at organisationen både tilgodeser, hvad vi selv ønsker at opnå, og hvad vores deltagere vil have. Uden denne fælles ramme intet community. Derfor er risikoen for at ødelægge projektet ved at kommercialisere det også tilstede. Findes passionen for at drive en succesfuld forretning, kan man principielt også lave den stærke brugeroplevelse, som skal forbinde organisationen og de mennesker, som skal udgøre dens community. Husk at der stor forskel på et stort publikum og et reelt community.

2. Få andre til at arbejde

Opgaven er at involvere andre. Et community er en form for kontrolleret kaos, hvor forskelle og mangfoldighed accepteres. Drop derfor en tro på, at man kan kontrollere alt. Et community igangsættes ved at være menneskeligt tilstedeværende, nysgerrig, lyttende og gavmild. Til gengæld overvældes man over, hvad der fås igen, når snebolden af deltageraktivitet først ruller.

3. Gør det sjovt at være med

Ingen har lyst til at arbejde mere, og derfor skal et community fokusere på at have det sjovt sammen. Lysten skal drive værket, og når eksempelvis Lady Gaga’s fans melder sig entusiastisk som ”LittleMonsters” for at forbedre verden, ja, så er et community godt kørende ifølge Tim McDonald.

 

Her er en mand, der fik andre til at udføre hans arbejde, som community-ansvarlig hos Huffington Post. Når formålet er fælles, og når deltagerne får respekt, er man godt på vej mod et community. Der er ingen smarte omveje, mener Tim McDonald, som faciliterede 300 million kommentarer og 70.000 bloggere.

 

Af Lars Sander Matjeka, Adm. direktør i Datagraf Communications og Aller Media