Kontakt

Adresse
Aller Media A/S
Havneholmen 33
1561 København V

Tlf: 72 34 20 00

Search

Megatrend: Elsk din alder! – Sådan bruger du den i din kommunikation

Med jævne mellemrum skyller nye megatrends ind over os. En af de største lige nu, handler om alder. For vi kvinder er TRÆTTE af stereotyper – også på alder. Vi er trætte af alderstyranni og anti-age, for tallet på vores dåbsattest bestemmer ikke længere vores værdi og energiniveau. Det gør vores mindset!

Alder, krop og frygt for at blive ældre har længe spillet en stor rolle i et ungdomsfikseret samfund – det ser vi både blandt vores læsere og brugere samt i vores store kvinderundersøgelse et stærkt oprør imod. Og selv i skønhedsindustrien begynder megatrenden at komme til udtryk. Anti age-begrebet er ved at glide ud, mens udtryk som ”no-age”, ”slow-age”, “perfect age” og ”pro-age” vinder indpas. Samtidig er erfaring, visdom og personlighed i stigende grad noget der sælger – hvilket også ses i kampagner for de globale first-movers og store kosmetikhuse, der skifter de unge, glatte modeller ud med personligheder som Helen Mirren, Penelope Cruz, Joni Mitchell og Isabella Rosellini.

Kernen i tendensen er, at vi er tætte af at skulle performe på parametre som 1. Er totalt urealistiske, 2. ikke giver øget livsværdi, og 3. vi alligevel ikke kan gøre noget ved. Uanset om vi er 15, 45 eller 75, skal det være slut med at stræbe efter noget andet end det, vi er. Vi vil tales til i øjenhøjde og have inspiration og produkter der gør at vi kan nyde at være i livet, lige dér hvor vi er!

I forlængelse af dette oprør mod alderstyranniet, ser vi altså også, at det er slut med ’power performer-kvinden’. Vi skal ikke være overmennesker, det er nu ok at være sårbar igen! Og dét ønsker vi også at kunne spejle os i, når vi ser reklamer og får serveret godt content.

Kommunikationstip:

  1. Pas på med at falde i fælden ved udelukkende at basere kommunikation til kvinder i bestemte aldersgrupper. Tag et dybere dyk ned i værdifællesskaber, da kvinder i forskellige aldre sagtens kan have flere fælles holdninger og værdier end kvinder der udelukkende er sat i samme aldersgruppe.
  2. Nutidens kvindeidealer er i forandring. Kvinder fascineres af andre kvinder med udstråling og personlighed – og så er alderen underordnet. Det vigtigste er at kvinderne kan identificere sig med de kvinder, der vises i reklamer/kommunikationsuniverser.

Viste eksempler er fra Lancome, billedet, og L’Oreal Paris, videoen.

***

Af Camilla Kjems, Chefredaktør for femina samt Aller Agenda. Kontakt mig for information om Allers tværgående journalistiske agendaer på camilla.kjems@aller.dk.