Kontakt

Adresse
Aller Media A/S
Havneholmen 33
1561 København V

Tlf: 72 34 20 00

Tænk som en journalist – og vind dine kunders opmærksomhed

Brands that lie will die! Sådan lyder spådommen fra førende eksperter i branding verden over. Troværdighed. Gennemsigtighed. Autenticitet er det  nye professionelle. Uden troværdighed, vil du miste kunder og ende med at dø.

Melanie Deziel, der er den journalistiske native-guru, der for år siden stod bag New York Times’ vellykkede native-kampagne for Netflix-serien Orange is the new Black, mener at opskriften på at vinde sine kunders opmærksomhed er at turde tænke som en journalist. Det er essentielt at alt native advertising skal gennemsyres af sandhed og gennemsigtighed. Ligesom god journalistik! Her får du 5 trins-opskrift på hvordan du tænker som en journalist – og dermed vinder dine kunders opmærksomhed.

Trin 1: T for “Timing” og Teach”

Timing på året:

  • Er der særlige mærkedage eller begivenheder, du kan lægge dig op af i din kommunikation?
  • Er der nogle aktuelle trends du kan vinkle din kommunikation ind i
  • Sker der politiske bevægelser eller andet i samfundet, som du kan bidrage til eller skabe debat omkring?

Teach – brug formater hvor læseren lærer noget nyt:

  • DIY og How to-guides
  • Dybdegående viden om et givent emne relevant for dit produkt (og forbrugeren!)
  • Profiler og features
  • Behind the scenes
  • Historie og baggrund

Reality check: Er timingen naturlig? Lærer jeg noget nyt?

Eksempel på en vellykket native-video der lærer brugeren noget nyt.

 Trin 2: R for “Reputable Sources”

Dette punkt handler om en journalists største aktiv: Hav altid troværdige og velanskrevne kilder!

  • Brug seriøse og repræsentative undersøgelser der underbygger dine påstande
  • Benyt dig gerne af autoriteter og respekterede eksperter
  • Sørg for at have diversitet in mente.

Trin 3: U for “Uniquenes”

Tænk som en journalist og opsnus, hvad der er det unikke i din historie? Her kan vi som brand ofte tage fejl for følgende ting er IKKE unikke:

  • En pressemeddelelse
  • Dit brands eksistens
  • Dit produkts eksistens
  • Din egen eksistens

Bemærkelsesværdig – værd at skrive om:

  • Den første eller eneste!
  • Andre superlativer //”-st”
  • Noget ved dit brand, der er anderledes eller overraskende
  • Udvikling/rejser – f.eks. historien om en “underdog” der kæmpede sig sejr

Reality check: Ville du selv klikke på dette?

Se eksempel på en native-video, der benytter sig af det unikke.

Trin 4: T for “Tension “

For at fange brugernes opmærksom skal du have skabt en spænding de bliver grebet af og suget ind i:

  • Adressér de spørgsmål og valg, emnet er forbundet med
  • Problem // forhindringer?
  • Risiko // indsats?
  • Debat // forskellige meninger?
  • Sejre og priser

Reality check: Bliver du grebet af det? Opstår der en spænding i dig?

Se eksempel på en native-video, der adresserer er tabu.

Trin 5: H for “Human Connection”

Én følelse siger mere end tusinde ord. Så brug gerne historier med menneskelige eksempler der taler til vores følelser og empati. Noget vi kan spejle os i, grine af, forarges over eller glædes over.

Reality check: Vækker det følelser? Kan du spejle dig personligt i det?

Et fantastisk eksempel er dette native-samarbejdet mellem Se & Hør og Vordingborg-køkkener, hvor læserne kunne vinde et nyt køkken ved at indsende en video, hvor de skulle fortælle, hvorfor lige netop de gjorde sig fortjent til køkkenet. Den vindende video er et pragteksempel på en brugergenereret nativekampagne, der får tårerne frem i øjnene.

Tell the truth

Følger du disse trin, er du godt på vej til at lave fængende og troværdigt native-indhold. Og som den opmærksomme læser allerede har regnet ud, udgør bogstaverne det, der er dit brands vej til at vinde kundernes hjerter: TRUTH. Sandheden frem for alt.

***

Af Camilla Kjems, Chefredaktør for femina samt Aller Agenda. Kontakt mig på camilla.kjems@aller.dk.

Kjems