Kontakt

Adresse
Aller Media A/S
Havneholmen 33
1561 København V

Tlf: 72 34 20 00

5 ting du bør overveje, hvis du har native advertising på marketingsplanen 2018

Aller Mediesalg afvikler dagligt native advertising kampagner for de største annoncører på tværs af Allers titler og platforme samt annoncørernes owned media. Vi gør det med afsæt i Danmarks største kvindestudie og Danmarks nyeste Teen studie kombineret med 140 års erfaring for at kommunikere til kvinder.

Vi bestræber os hele tiden på at skabe endnu mere kreative og effektive kampagner og er stolte af at blive anerkendt for hele fire kampagner ved de sidste to års Native Advertising Awards. I 2016 vandt vi sammen med Adidas guld i kategorien ”Best Use of Influencers”, sølv sammen med SAS i kategorien ”Best Use of Print Media” og bronze i kategorien ”Most Creative Native Advertising Campaign”. I 2017 vandt vi sølv sammen med Garnier i kategorien ”Best Use of Facebook” og sølv sammen med Triumph i kategorien ”Best Integrated Program”. Se et udvalg af vores native advertising cases her

Her kommer Aller Medias bud på 5 ting, du bør overveje, hvis du har native advertising på din marketingsplan i 2018:

1. Indhold over brand

Hos Aller er vi er af den opfattelse, at native advertising har sin klare styrke, når vi i kommunikationen rammer den perfekte balance mellem:

  • Mediets DNA og annoncørens DNA
  • Læsernes og brugeres behov – ikke afsenders

Og når vi kommunikerer på den enkelte kanals præmis. Når den kobling rammes spot on, kan vi faktisk levere native-indhold, der rater på niveau – eller endnu bedre – end vores redaktionelle indhold. Det er True Native. Og vi kan se, at True Native kan kombineres med long-read-formatet i Deep Dives, der giver værdi for læseren.

Hvis du har native på marketingplanen 2018 er vores første bud derfor: Sig højt for dig selv: ”Jeg er klar til at slippe tøjlerne og lade redaktionen tage over på min budskabsformidling.” Jeg tror på tesen ”Indhold over brand”. Hvordan føles det?

Indhold over brand – den lader vi lige stå et øjeblik. Er det i virkeligheden ikke modsatrettede interesser? Måske ligger der et indbygget paradoks i selve native advertising begrebet? Ikke nødvendigvis. I Aller Media tror vi på et meget tæt samarbejde mellem mediesalg og redaktionerne. Vi tror på, at de bedste historier – også dem med kommercielt afsæt – skal kommunikeres af de bedste journalister, der er dybt inde i mediets DNA og læsernes behov og ønsker. Vi er overbevist om at netop dét gør, at vi kan lave kampagner, som engagerer læserne OG leverer på annoncørernes KPI’er OG vinder priser til Native Advertising Awards.

2. Native advertising og content marketing strategi

Tænk native advertising sammen med din content marketing strategi. Har du allerede en content marketing strategi, er det let at lave native – og den anden vej rundt. Der er mange synergier mellem de to discipliner og som marketingansvarlig skal du se på samspillet mellem de to, hvor den ene disciplin åbner op overfor den anden. Find synergierne, definér hvordan du vil måle din native indsats, hvad vil du opnå, hvordan og hvad det må koste af ressourcer. Ressourcer tænkes også som interne stakeholders i din egen organisation, ikke kun økonomi. Tænk hele produktionsprocessen igennem: Identificér det content, som bedst opfylder dine KPI’er, test, konverter – og skalér.

3. Valg af 3. part og influencer

Det kan virke overflødigt at nævne, at man som annoncør og medie skal holde sig til sandheden og lade være med at presse en historie eller vinkel igennem. Kodeordet er ”vær autentisk” – for du bliver afsløret, hvis du ikke er. Sandhed er blevet den største valuta og det ser vi kommer til udtryk gennem disse tre tendenser:

  • Forbrugerne vil have gennemsigtighed
  • Autentisk er det nye professionelle – vi vil kunne mærke autenticiteten
  • Et brand skal have et oprigtigt purpose, som giver værdi hos modtageren – og ikke bare penge på bunden hos dem selv

Når du som marketingchef skal vælge 3. part til at kommunikere for dig, kan du derfor gøre det med 5 kriterier in mente:

  1. Autoritet: Har 3. part autoritet i målgruppen, i kategorien og markedet, i mediebilledet?
  2. Relevans: Leverer 3. part allerede relevant kommunikation til målgruppen? Eller er du ude i et sats?
  3. Engagement: Hvordan lykkes 3. part med at engagere målgruppen omkring emnet? Har de gjort det før – og hvordan gik det?
  4. Reach: Når du dine KPI’er?
  5. Historie: Hvad har 3. part historisk tidligere talt om? En konkurrent måske?

4. Video og long form formatet

Et billede kan kommunikere mere end 1000 ord og følelser, og det er derfor essentielt når vi laver native advertising hos Aller, at vi bruger meget energi på det visuelle. ”Visual is the new headline” hørte vi gentagne gange blive sagt på Native Advertising DAYS 2017 og video forventes at stå for 80 % af al internettrafik i 2019. Så hvilken rolle skal video content spille i din native strategi?

Myten om at mennesker har et kortere attention span end en guldfisk blev på Native Advertising DAYS 2017 endegyldigt lagt i graven af Jason Miller fra LinkedIn. Der findes intet belæg for denne påstand. Og både han og mange andre kunne vise evidens for, at det er de lange artikler med +2000 ord, der skaber størst engagement og bliver mest delt. Det fortæller os at:

  • Deep dives er populært – hvilket er en god nyhed, da det er én af styrkerne ved native advertising
  • Der sker en ny bevægelse fra digital til print. Faktisk udgiver LinkedIn det bedst performende digitale content som print magasin

5. Split af budget på produktion, test og distribution

Test er afgørende for at kunne skalere og konvertere det bedst performende indhold. Definér fra starten hvordan og hvornår i processen, du vil teste content og format. Split dit budget efter din timeline og fordel up front dit budget på produktion, test og distribution.

***

Af Aller Native Advertising. Kontakt Head of Native Advertising, Maibritt Holm, her: Maibritt.Holm@aller.com