Kontakt

Adresse
Aller Media A/S
Havneholmen 33
1561 København V

Tlf: 72 34 20 00

Digital disconnect anno 2018

Det virker som om at fascinationen og betagelsen af Facebook for alvor er ved at foretage sig. Facebook er klassens nye prygelknabe. Forbrugeren vil have magten tilbage og svarer igen med digitale pauser og nye dogmer for brug af sociale medier.

’Gå glip’, ‘Sluk – kunsten at overleve i en digital verden’, ‘Jeg er mobilafhængig – med Thomas Skov’ 

Mængden af indhold, der opfordrer til digitale pauser, høster stor succes, og den digitale afhængighed diskuteres intenst over Børge Mogensens Shakerborde.

Vi går et 2018 i møde, hvor ’digital disconnect’ vil komme endnu højere på agendaen. Forbrugeren vil kræve ’kontrollen’ tilbage og lukke for den smartphone-medierede døgnåbne adgang til deres opmærksomhed. Men kun i perioder…

Digitaliseringen – med mobiltelefonen som primær eksponent – giver fortsat store fordele i hverdagen. Brugen af digitale devices vil derfor ikke mindskes, men derimod vil måden hvorpå vi bruger dem, og det indhold vi efterspørger, forandres i den kommende tid.

Anti-choice – fri mig for de tusindvis af valg

Fortærsket ja, men verden (og hverdagen!) bliver mere og mere kompleks. Vi skal hver dag forholde os til en stigende mængde indhold, budskaber og platforme. Vi sammensætter (bl.a.) vores egen medievirkelighed og har ’insourcet’ ansvaret som underholdningschef.

Derfor vil forbrugeren søge løsninger, der reducerer kompleksiteten og de tusindvis af valg. De vil outsource en række beslutninger og fæste lid til ’autopiloten’. I en medievirkelighed, der de senere år har fokuseret mere på næste klik og at ’mætte’ forbrugeren med en hurtig digital snack, end på reelt indhold, betyder det en åbenlys mulighed for kursændring.

De mange ’små hurtige fix’ gør forbrugeren rundtosset, illoyale og forvirret. De vil derfor søge mod mere kurateret indhold og vil igen (delvist) ’outsource’ opgaven som underholdningschef. I sagens natur vil det skabe fornyet fokus på medier som brands, da forbrugeren vil have fokus på, hvem der kuraterer indholdet for dem. De vil have dybde og mindre snackviden, hvilket betyder at ekspertrollen igen får større betydning – især på de sociale medier.

Fra klik-tyranni til relevans og engagement

Medierne kommer derfor til at flytte fokus fra at skabe ’endnu et klik’ til (igen) at skabe en oplevelse og relation til brandet. Den nyeste ændring af Facebooks algoritme vil begrænse indholdet fra virksomheder, kendte personligheder og medier, og i stedet opprioritere indhold fra venner. Det har accelereret ønsket (og behovet) hos medierne om at skifte kurs, og netop fokusere på den værdi de digitale produkter bidrager med.

Og eksperterne har netop denne værdi for forbrugeren. The well-advised consumers, som er særdeles kyndige inden for deres interessefelt, hvad enten det er kendte, mode, sundhed, politik, design eller teknologi, vil betages af de passionerede eksperter. Derfor flyttes opmærksomheden naturligt fra et makroperspektiv, hvor kliks og sidevisninger er i højsæde, mod et mikroperspektiv hvor relevans og relation til forbrugeren igen er i fokus.

Ændringen i Facebooks algoritme har for mange i publisher-branchen været noget af en mavepuster, da Facebook for mange har været ”gratis” trafik til hjemmesiden. Men den gratis trafik har også medført en indefra-ud-tankegang i forhold til mediernes behov for at udkomme  – og mindre fokus på forbrugerens behov for at læse.

Kuratering, ekspertviden og fokus på kvalitetsformidling vil vi se mere af i 2018, og vi glæder os!

 

***

Af Cecilia Boll (cecilia.boll@aller.com), Social Media Advisor og Anne Eskerod Borgstrøm (anne.borgstroem@aller.com), Insights Manager i Aller Insight