Kontakt

Adresse
Aller Media A/S
Havneholmen 33
1561 København V

Tlf: 72 34 20 00

  • Home
  • SoMe
  • Hovedpointer fra Social Media Week, New York: Følelser og oplevelser er kernen i sociale medier

Hovedpointer fra Social Media Week, New York: Følelser og oplevelser er kernen i sociale medier

Det eneste vi aldrig får mere af som mennesker er tid, og derfor er det afgørende, at vi som indholdsproducenter på sociale medier er ekstremt bevidste om at give vores følgere en god oplevelse, når vi møder dem. Og så skal vi vække de rigtige følelser hos de rigtige personer på det rigtige tidpunkt. Du får her fem råd til at arbejde strategisk med oplevelser og følelser på sociale medier.

Giv dem en oplevelse

Hovedpointen fra en af verdens største konferencer om sociale medier, Social Media Week New York, var, at vi i kampen om brugernes tid, skal sætte farten ned og flytte fokus på mængde og hastighed, til at skabe gode oplevelser sammen med vores brugere. Det er altså ikke længere nok at fortælle følgerne en historie. Nu skal de også kunne opleve den bag skærmen. De skal føle, at de sekunder eller minutter, de bruger sammen med os som medier eller annoncører, giver dem en pause, hvor de kan opleve noget, som gjorde deres liv rigere og deres dag bedre.

Det stiller krav til måden vi deler vores budskaber og fortæller vores historier, og for nogle stiller det store krav til, hvordan de producerer og udgiver indhold. Den omstilling kan både føles  omkostningtung og besværlig, og derfor kan det virke lettere at gør, som man plejer.

Udfordringen er, at vi bliver flere og flere, som kæmper om brugernes tid. Det store budskab fra New York er, at brugerne vælger de historiefortællere, som skaber de stærkeste oplevelser og fravælger dem, som stjæler deres tid, uden at skabe en unik og god oplevelse.

Oplevelser bunder i følelser

En god oplevelse bunder i følelser. Og følelser mellem mennesker er det, som sociale relationer bygger på, og derfor også det sociale medier bygger på. Alle os, som udgiver indhold skal blive endnu skarpere på, hvordan vi rammer de rigtige følelser hos de rigtige målgrupper på de rigtige tidspunkter, så vi skaber de bedst mulige oplevelser for vores følgere.

 

Fem konkrete råd til at arbejde strategisk med oplevelser og følelser

  1. Brug 70% af tiden på at lytte til din målgruppe på sociale medier, og kortlæg hvad brugeren føler, når de taler om dit stofområde eller produkt.
  2. Fortæl dine historier, så de vækker den følelse, som modtagerne allerede har, når du forbruger dit indhold.
  3. Leg med nye formater, så du skaber unikke oplevelser for dine modtagere. Hvad enten det er video, 360-graders video, virtual reality, chatbots eller en ny måde at fremstille dit indhold grafisk, er det vigtigt, at du skiller dig ud af mængden, så dine brugere oplever noget nyt.
  4. Sæt farten ned! Brug mere tid på hvert stykke indhold til sociale medier. Det har langt større effekt at skabe en god oplevelse og følelse én gang om ugen, end at udgive fem stykker indhold om dagen, som ikke har nogen særlig effekt.
  5. Brug mere tid på at bygge relationer til dine følgere. Tal med dem i kommentarfeltet, stil dem oprigtige spørgsmål, og lyt med på, hvordan de taler med hinanden på dine kanaler. De stærke sociale relationer er dem, hvor begge parter lytter til hinanden.

***

Af Robin Juel Johansen, Social Media Advisor i Aller Media